diumenge, 13 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT

Webquest
La webquest que he realitzat amb les meves companyes: Más parecidos que distintos. La interculturalidad, a la que hi podeu accedir des de l'enllaç que teniu a mà esquerra, està destinada a alumnes de primer cicle de la ESO i es pot treballar de manera transversal o a la classe de tutoria, però nosaltres no entenem la interculturalitat sinó és quelcom que es viu i es respira en tot moment dins a les classes.
Bàsicament treballem els continguts de racisme i immigració, i els objectius que pretenem amb aquest material són:
- Respectar la cultura i les tradicions d'altres països.
- Adonar-se que totes les cultures neixen de la barreja de moltes cultures diverses.
- Fomentar valors com la pau, el respecte, la tolerància, la igualtat i la justícia.
- Conèixer i reflexionar sobre el concepte de racisme.
- Ser capaç de distinguir actituds i conductes racistes i/o discriminatories en el nostre entorn més proper (centre escolar, grup d'amics, barri...).
Pensem que hem fet un bon treball presentant de manera lúdica, amena i entenedora el treball de certs aspectes que configuren la interculturalitat, i que serà una eina engrescadora i motivadora per a què molts joves s'inciin en l'aventura de coneixe's a si mateixos i als altres.
A més les activitats estan enfocades per treballar-les en grup, per tant, es fomenten els valors que es treballen en la webquest directament en la cooperació entre alumnes. I no cal dir el treball de llengua que implica realitzar les dues propostes que es plantegen.
Au doncs! Dona-hi un cop d'ull i dona'ns la teva opinió!!!






La webquest anomenada "Por la igualdad a partir de la diferencia", que es troba en la següent adreça: http://phpwebquest.org/wq25/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=19835&id_pagina=1 està enfocada per treballar-la amb persones immigrades, principalment dones, no obstant, això no significa que aquest recurs no sigui adequat per ser treballat amb d'altres nivells educatius: educació secundària, batxillerat o educació per a adults.
La finalitat principal és reflexionar sobre els criteris i valors erronis que desencadenen a mostrar prejudicis envers altres cultures, tot a partir de l'experiència de conèixe's millor a si mateix (autoreflexió). Aquest objectiu es desenvolupa gràcies a vuit activitats on es treballen una sèrie de continguts: en la primera activitat s'arriba al coneixement dels altres i d'un mateix a través de jocs, en la segona s'analitza el fenomen de la migració a partir d'històries de dones immigants; en la tercera, s'analitzen diferents imatges, tant simbòliques com el racisme en fotografies; en la quarta, s'han de buscar els conceptes com xenofòbia, migració, racisme,... en diferents noticies de diaris digitals; en la cinquena, es demana prendre consciència de la interculturalitat al cinema; l'antepenúltima activitat, és la que presenta un model més multicultural, que estaria en el nivell bàsic o d'intercanvi de coneixements, ja que s'han de buscar informacions sobre els diferents països de l'alumnat; la setena activitat es demana realitzar una reflexió i un debat en base la informació que tracta de les migracions, i la qüestió que s'ha de debatre és sobre l'existència o no d'una única raça; i finalment, i a mode de cloenda, els alumnes han de realitzar una filmació on es presentin els continguts de discriminació, prejudicis, racisme i la manera de lluitar contra aquests.
Per tant, dit tot això, penso que aquesta webquest és una bona eina per introduir-se en els continguts que emmarquen la interculturalitat.
Per altra banda, és destacable la utilització del cinema, la fotografia i els mitjans de comunicació per analitzar i poder veure diferents punts de vista dels continguts que es treballen dins el tema de la interculturalitat, a través de noticies i imatges reals, és a dir, adonar-se de la situació real en el món pel que fa a aquests aspectes.
A més a més, és molt recomanable pel plantejament de les diverses activitats, que requereixen en molts casos la reflexió conjunta, l'intercanvi d'opinions, el treball cooperatiu i d'autoconeixement, així com de coneixement de la resta de persones (i de cultures i/o races). Per tant, són activitats que estrien dins el nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors, ja que a partir d'aquestes es poden donar conflictes que s'hagin de resoldre entre l'alumnat, o també que es demani una autoreflexió per prendre consciència de nous conceptes i valors.
Cal dir que a més de ser un plantejament novedós i motivador, només pel fet de ser una webquest, és necessària la utilització d'internet per localitzar informació i molts cops requereix certa trasformació per part de l'alumnat.
Afegeixo que sembla que el recurs està destinat a dones immigrades, però que els plantejaments que ens proposa és adequat a tota la població escolar amb certes competències lingüístiques, comunicatives i d'expressió oral i escrita.
El més important d'aquest material és que no es basa en una mera presentació de la informació sobre racisme, prejudicis, migració,... i dóna la opinió de l'autora del recurs, sinó que exposa la informació i dóna guies i orientacions per a què siguin els propis alumnes (per si mateix i sobretot cooperativament) que arribin a crear les seves propies opinions i evidentment, arribin a assolir els objectius que, aquí sí, l'autora es planteja des d'un principi.Podria dir-se que el material es basa en un model hermenèutic, ja que es basa en l'autoconeixement, fet que contribueix al desenvolupament de la cooperació intercultural i la reducció de prejudicis i discriminacions; es tracta d'un procés de reconeixement de la diversitat cultural que es dóna gràcies a la transformació i modificació de les actituds personals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada